Om Cupido

Publisert: | Sist oppdatert:

Hverdag as er ansvarlig utgiver av bladet Cupido og Cupidos nettsider.

Nettsiden cupido.no har ca. 60 000 besøkende i måneden (Ifølge Google Analytic gjennomsnitt antall brukere pr måned i 2020), hvor  42% av besøkende er kvinner og 48% menn.

Hverdag AS
Postboks 2686 Solli
0203 Oslo - Norge

Organisasjonnumer: 912019136
Cupido er registret varemerke i Patentstyret (Norge), med registreringsnummer: 236696

Ansvarlig redaktør : Petter Sommerfelt
e-post: cupido@cupido.no

  • Terje Gammelsrud etablerte forlaget Hverdag i 1976 og redigerte tidsskriftet med samme navn fra 1976 til 1984. Han ble i 1977 tildelt Narvesenprisen for fremragende journalistikk itidsskriftene Sinnets Helse og Hverdag.

    Tidsskriftet Hverdag gikk inn i 1984 og ble erstattet av Cupido, fortsatt med Terje Gammelsrud som redaktør og utgiver. Terje Gammelsrud døde i desember 2017.

    Bladet Cupido ble lansert i 1984 under en bølge av antiporno-demonstrasjoner der norske kvinner - ja, faktisk også en god del menn - gikk i tog og ropte: «Nei til porno! Ja til erotikk!».

    Vi var enige med demonstrantene. Det var på høy tid å lage et alternativ til de tradisjonelle porno- og mannesexblader.

    Før 1984 publiserte forlaget bladet Hverdag, et populært sosialpolitisk magasin som blant en rekke andre temaer også fokuserte på  samliv, kjønnsroller og seksualitet.

     


    Uten det banale skrytet
    Vi hadde både lyst og motivasjon til å lage et annerledes sexblad, et blad for både kvinner og menn, et blad uten det banale skrytet, de fantasiløse klisjeene og de undertrykkende kjønnsrolleholdningene. Vi ville formidle viktig kunnskap om seksualitet og samliv - inkludert erotiske tekster som kunne gjøre oss kåte uten at vi samtidig fikk flau smak i munnen.

    Troverdige erotiske situasjoner
    Vi ville vise bilder av kvinner og menn i troverdige erotiske situasjoner. Vi ville finne fram til fotografer som kunne formidle sine modellers ekshibisjonisme, kroppsglede, lidenskap og personlighet, mer enn bare å dvele ved de poserende, unge og glatte kropper.

    Brant Cupido på bål
    Om Cupido ble tatt godt imot av pornomotstanderne? Både og! Noen trykket bladet kjærlig til sitt bryst, andre brant det på bål!

    Men i alle fall, fra en famlende begynnelse utviklet Cupido seg til et skandinavisk verksted for kunnskapsformidling og utvikling av erotisk kultur.

    Faktisk har vi oppnådd en kvinnelig leserandel på over 40 prosent. 50 prosent av innsendte noveller og leserbrev er skrevet av kvinner.


    Cupido har fra starten samarbeidet nært med det sexologiske fagmiljøet i Norge, Danmark og Sverige. Flere av Skandinavias ledende sexologer sitter i Cupidos fagpanel og inspirerer til formidling av kunnskap som kan gjøre godtfolks seksualliv sunnere og rikere.

     

  • Cupidos lesere er urbane, ressurssterke og i alderen 25 – 55 år. De har i overveiende grad høy utdannelse og høy inntekt.

    En undersøkelse gjort av Norsk Micromosaic i 2003 kaster lys over hvem som leser Cupido og handler i Cupido Shop. Undersøkelsen er basert på adressene til Cupidos abonnenter og kunder i Cupido Shop. Med metoden som ble benyttet av Norsk Micromosaic er Cupidos adresseregistre matchet mot demografiske data om befolkningssammensetningen i de områder som har de fleste Cupido-abonnentene og Cupido Shop-kundene.

    Cupido-lesernes interesser
    • Cupidos lesere liker å reise, er åpen for fremmede kulturer og nyter gjerne raffinert mat de lager selv, men spiser også ofte ute.
    • De er musikkinteresserte, da gjerne med en forkjærlighet for blues, jazz, pop og rock.
    • Mange bruker internett som viktigste nyhetskilde.
    • De er bevisste i sitt valg av klær og setter ofte preg på motebildet gjennom egne valg.
    • De er opptatt av personlig utvikling og tar gjerne sjanser for å nå sine mål.
    • Leserne liker å gå på byen og er ikke redde for å benytte utradisjonelle kjøpekanaler som for eksempel Internett.
    • De utgjør som gruppe et kresent, bevisst og kjøpesterkt publikum, kall dem gjerne livsnytere.
    En leserundersøkelse, foretatt i samarbeoid med Feedback Reseach,

    Cupido - For bedre livskvalitet!
    • 78% mener Cupido påvirker samlivet på en positiv måte. 86% mener Cupido gir nytelse.
    • 78% mener Cupido påvirker samlivet på en positiv måte.
    • 86% mener Cupido gir nytelse.
    • 97% mener Cupido er et erotisk (og ikke pornografisk) magasin.
    • 97% mener Cupido passer for både kvinner og menn.

    Fra leseserundersøkelse gjennomført i samarbeid med Feedback Research.
  • I dag har vi ca. 60 000 besøkende på cupido.no i måneden. Her kan du lese artikler og erotisk noveller, bli inspirert, møte nye mennesker, finne venner - eller en kjæreste.

    Magasinet

    Cupido har i 35 år rapportert om seksualitetens betydning for mestringsevne, selvaktelse, livskvalitet og helse.

    I Cupidos arkiv har vi samlet nyttig informasjon om mangfoldet i menneskenes seksualliv – fra unnfangelsen til graven. I all hovedsak handler det om livskvalitet.

    De fleste tekstene er tidligere publisert i bladet Cupido, men her vil det også komme tekster som er spesialskrevet for Cupidos nettutgave. Arkivet tilføres fortløpende nytt innhold.

    Cupidos erotiske tekster

    Cupido lesere har publisert over 15.000 erotiske noveller/tekster til Cupido siden starten i 1984 og våre medarbeidere har lest og reflektert mye omkring hva som er god og dårlig erotikk gjennom årenes løp. 

    Her på nettsiden har vi plukket ut over 1.000 av de beste novellene og historiene!

    Cupido Club

    Cupido Club (datingside og møteplass med vekt på sensualitet, intimitet og forståelse for seksualitet) har eksistert siden 1998. Kvinner og menn, par og single - og alle andre, som søker inspirasjon, vennskap, kjærlighet og treff er velkomne.

    Cupido papirutgave

    I 2019 utgis bladet på papir i tre nummer. Nummer 3/2019 er det siste utgave som ble publisert på papir.

    Cupido som e-blad

    Tidligere og nyeste utgave av Cupido finnes også som e-blad og kan kjøpes hos Buyandread

     

    Hverdag as er ansvarlig utgiver av bladet Cupido og Cupidos nettsider.

    Hverdag AS
    Postboks 2686 Solli
    0203 Oslo - Norge

    Organisasjonnumer: 912019136
    e-post: cupido@cupido.no